Misschien vermoed je dat je gevoeliger bent dan anderen of twijfel je nog? Mij heeft het lezen over hooggevoeligheid en het bewust worden van hoe dit bij mij werkt heel veel opluchting gegeven. En  heel veel mooie handvatten om hiermee om te gaan. Het heeft uiteindelijk geleid tot het ontdekken van de 3 sleutels om dit als kracht te ervaren en tot het ontwikkelen van mijn eigen programma “Sensitiviteit als Kracht”.

Met deze test kun je jouw eigen gevoeligheid testen. Hieronder staat een aantal vragen waarop je ja of nee kunt antwoorden.

Probeer niet teveel na te denken en luister naar jezelf voel wat voor jou klopt. En weet; er zijn geen goede of foute antwoorden.

Deze test is geen garantie of bewijs, maar het geeft je wel een idee op welke gebieden je mogelijk sensitief bent.

Als je last hebt van je gevoeligheid is dit de eerste stap: weten hoe dit bij jou in elkaar steekt en je daar bewust van bent. Vandaaruit kun je andere keuzes gaan maken en ervoor zorgen dat jouw sensitiviteit een kracht wordt.

  1. Vallen kleine details in je omgeving je op?
  2. Heeft de stemming van andere mensen invloed op jouw stemming?
  3. Ben je erg gevoelig voor pijn?
  4. Merk je dat je tijdens een drukke dag de behoefte hebt om jezelf terug te trekken naar een plek waar minder prikkels zijn?
  5. Ben je gevoelig voor de effecten van cafeïne (of andere voedingsstoffen)?
  6. Ben je snel overweldigd door dingen als fel licht, sterke geuren of luide sirenes?
  7. Heb je een rijke en complexe innerlijke belevingswereld?
  8. Voel je je niet op je gemak bij harde geluiden?
  9. Raak je diep ontroerd door kunst of muziek?
  10. Wil je graag dingen volgens je geweten doen?
  11. Schrik je snel?
  12. Voel je je opgejaagd als je veel moet doen in korte tijd?
  13. Heb je snel door wat er moet veranderen als mensen zich niet prettig voelen in een fysieke omgeving (bijvoorbeeld het licht dimmen)?
  14. Raak je geïrriteerd als mensen je te veel dingen tegelijk laten doen?
  15. Doe je erg je best om te voorkomen dat je fouten maakt of dingen vergeet?
  16. Vermijd je gewelddadige films, series of nieuws?
  17. Voel je je niet prettig als er veel om je heen gebeurt?
  18. Kun je je niet goed concentreren of ben je snel geïrriteerd als je erge honger hebt?
  19. Brengen veranderingen in je leven je van je stuk?
  20. Vallen verfijnde geuren, smaken, geluiden of kunstwerken je op en geniet je daarvan?
  21. Heeft het vermijden van situaties die overweldigend zijn bij jou een hoge prioriteit?
  22. Word je nerveus of trillerig wanneer je op je vingers wordt gekeken, waardoor je prestaties minder zijn dan gewoonlijk?
  23. Werd je als kind door je ouders of leraren vaak als verlegen of gevoelig beschouwd?

Heb je alle vragen beantwoord? Tel nu het aantal keer dat je ja hebt geantwoord, en lees hieronder wat dit betekent.

Hoogsensitief persoon of niet?

0 – 7 keer ja: niet hoogsensitief

Je bent waarschijnlijk geen hoogsensitief persoon. Dat is alleen niet met zekerheid te zeggen, want als er bijvoorbeeld twee van de kenmerken heel erg van toepassing zijn op jou, kan het toch zijn dat je hoogsensitief bent.

8 – 14 keer ja: sensitief

Je bent waarschijnlijk wel sensitief, maar niet hoogsensitief. Dat kan een voordeel zijn, want je kunt wel veel aanvoelen, maar je ervaart niet de problemen die hoogsensitieve personen wel ervaren.

15 – 23 keer ja: hoogsensitief persoon

Je ben waarschijnlijk hoogsensitief. Je bent gevoeliger voor prikkels dan de meeste andere mensen. Lees meer over hoogsensitiviteit om erachter te komen wat het precies inhoudt en te leren hoe je ermee om kunt gaan.

Deze HSP-test komt uit het boek Hoog sensitieve personen van Elaine en Arthur Aron. Vraag 5 heb ik aangevuld.

Uit eigen ervaring en die met andere hooggevoeligen zijn nog meer kenmerken te noemen, waarover ik je graag persoonlijk meer vertel.